The Urgency of Digital Literacy for Early Childhood

Authors

  • Widya Khairunnisa Universitas Pembangunan Panca Budi, Medan
  • Munisa Munisa Universitas Pembangunan Panca Budi, Medan

DOI:

https://doi.org/10.62951/ijeepa.v2i1.140

Keywords:

Digital Literacy, Early Childhood, Urgency

Abstract

Young children's lives have been profoundly impacted by the quick growth of digital technology in the age of globalization, especially in light of their easy access to electronic gadgets like computers, tablets, and smartphones. Early childhood education has additional difficulties as a result of this circumstance, particularly with regard to digital literacy. The ability to properly comprehend, use, and critically assess digital information is a crucial component of digital literacy. Lack of this ability puts children at risk for negative effects include exposure to unsuitable content for their age, trouble sifting information, and gadget addiction. This study used a library research approach to investigate the importance of digital literacy for young children. The results showed that in order to enhance children's cognitive, social, and emotional development in the digital age, digital literacy must be ingrained from a young age. Additionally, digital literacy is anticipated to be a key component in preparing Indonesia's Golden Generation of 2045, allowing children to develop into critical, imaginative, and astute tech users.

References

Anggeraini, Y., Faridi, A., Mujiyanto, J., & Bharati, D. A. L. (2019). Literasi Digital: Dampak Dan Tantangan Dalam Pembelajaran Bahasa. In Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana (PROSNAMPAS), 2(1), 386–389.

Darmalaksana, W. (2020c). Menulis Artikel Cepat Meskipun Tidak Suka Menulis. Kelas Menulis UIN Sunan Gunung Djati Bandung, 1.

Fadhilah, N. (2021). Dampak Literasi bagi Anak Usia Dini di Indonesia. Prosiding Seminar Nasional Hasil Penelitian dan Pengabdian, 1506-1515.

Fatmawati, N., & Sholikin, A. (2019). Literasi Digital, Mendidik Anak Di Era Digital Bagi Orang Tua Milenial. Madani Jurnal Politik Dan Sosial Kemasyarakatan, 11(2), 119–138.

http://ejurnal.unisda.ac.id/index.php/MADANI/article/view/3267

https://lpmpsumut.kemdikbud.go.id/proses-literasi-digital-bagi-anak-peserta-didik-4

Lindriany, E. (2023). Peran Literasi Digital dalam Mendukung Perkembangan Anak Usia Dini melalui Pemanfaatan Teknologi. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 8(5), 1211-1225.

Lindriany, J., Hidayati, D., & Nasaruddin, D. M. (2023). Fenomena Anak dan Gadget. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 14(3), 123-135..

Miranda, S., et al. (2022). Urgensi Literasi Digital bagi Anak Usia Dini dan Orang Tua. Jurnal Edukasi Teknologi, 5(2), 201-210.

Munisa. (2020). Pengaruh Penggunaan Gadget Terhadap Interaksi Sosial Anak Usia Dini di TK Panca Budi Medan. Jurnal Abdi Ilmu.

Novianti, R., & Garzia, M. (2020). Penggunaan Gadget Pada Anak: Tantangan Baru Orang Tua Milineal. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 1000–1010.

Putri, S. (2023). Penggunaan Media Digital pada Anak Usia Dini: Dampak Positif dan Tantangan. Kompasiana.

Rahman, M, H. (2020). Pengembangan Nilai Moral dan Agama Anak Usia Dini: Panduan Bagi Orang Tua, Guru, Mahasiswa, dan Praktisi PAUD. Edu Publisher.

Saragih, A. F. U., & Lubis, S. I. A. (2023). Pengembangan Literasi Anak Usia Dini Berbasis Komunitas. INNOVATIVA: Journal Of Social Science Research.

Siti, N. (2021). Pengenalan Keterampilan Literasi Digital pada Anak Usia Dini. Jurnal Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4), 2767-2780.

Siti, R., Dewi, F., Erika, R. F., Rohmatun, N., & Muhammad, Z. N. (2021). Penerapan Loose Partsterhadap Kreativitas Anak Usia Dini selama Belajar dari Rumah. JET: Journal of Education and Teaching.

Siti, Z. (2021). Bermain Sambil Belajar: Strategi Efektif dalam Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Edukasi Anak Usia Dini, 12(1), 11-20.

Sivrikova, N. V., Ptashko, T. G., Perebeynos, A. E., Chernikova, E. G., Gilyazeva, N. V., & Vasilyeva, V. S. (2020). Parental reports on digital devices use in infancy and early childhood. Education and Information Technologies, 25(5), 3957– 3973

Suhendri, D. (2021). Literasi Digital sebagai Kompetensi Dasar di Era Digital. Jurnal Literasi Pendidikan, 12(1), 45-60.

Suhendri, D. (2021). Literasi Digital untuk Anak: Tantangan dan Strategi. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 9(1), 45-55.

Suherdi, D. (2021). Peran Literasi Digital di Masa Pandemi. Penerbit: Cattleya Darmaya Fortuna.

Taufik, M., Ananda, R., & Sari, P. (2020). Literasi Digital Anak Usia Dini di Era Revolusi Industri 4.0. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 14(2), 101-110.

Trimuliana, T. (2022). Pengenalan Literasi Digital pada Anak Usia Dini. PAUDPEDIA.

Wahyuningsih, S., Pudyaningtyas, A. R., & Rasmani, U. E. E. (2019). Efek Metode STEAM pada Kreatifitas Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini.

Wijaya, R., & Suryani, E. (2022). Meningkatkan Literasi Digital di Era Digitalisasi. Jurnal Teknologi Pendidikan, 12(3), 230-240.

Yusuf, M. (2020). Pentingnya Literasi Digital pada Anak Usia Dini dalam Pendidikan. Jurnal Pendidikan Inovatif, 6(1), 21-29.

Zuraidah & Siregar, B. (2023) . Strategi Guru dalam Mengembangkan Kecerdasan Sosial Anak Usia Dini di TK IT Darul Quran Batubara. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran.

Downloads

Published

2025-01-31