Optimizing Principal Academic Supervision Through the SWOT Analysis Approach

Authors

  • Azimatul Af'idah Universitas Negeri Surabaya
  • Nunuk Hariyati Universitas Negeri Surabaya
  • Mohammad Syahidul Haq Universitas Negeri Surabaya
  • Amrozi Khamidi Universitas Negeri Surabaya
  • Nabila Dwi Wahyu Santoso Universitas Negeri Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.62951/ijeepa.v2i4.409

Keywords:

Academic supervision, Communication, Educational Leadership, School principals, SWOT analysis

Abstract

This study aims to identify the inhibiting and supporting factors in the implementation of academic supervision by school principals using a SWOT analysis approach based on a literature review. Through a systematic literature review of various research sources related to academic supervision and communication in educational management, it was found that strengths such as principal competence, structured supervision with effective communication between principals and teachers, and facility support are the main assets for successful supervision. Meanwhile, weaknesses such as time constraints, limited resources, and a lack of innovation in supervision and communication approaches remain challenges. Opportunities arise from supportive education policies, technological advances that can strengthen internal communication, and the role of active learning communities in sharing information and collaboration. However, threats such as dynamic policy changes and resistance to change require adaptive supervision strategies, open communication, and collaboration in order to optimize academic supervision. The results of this study provide an overview of strategies for school principals and policy makers to optimize academic supervision through effective communication approaches in order to improve teacher professionalism and the quality of learning in schools.

References

Arikunto, S. 2006. Prosedur Penelitian: Pendekatan Praktis (Edisi Ke-7). Rineka Cipta.

Astuti, D. 2017. "Peran Komunitas Belajar Dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru." Jurnal Pendidikan 8(1): 45-55.

Aulia, N., B. Nasution, and M. Fikri. 2024. "Pengaruh Supervisi Akademik Terhadap Profesionalisme Guru." Jurnal Manajemen Pendidikan 11(1): 22-35.

Danial, DM, and W. Warsinah. 2009. Metodologi Penelitian Pendidikan. Pers Universitas Negeri Jakarta.

Deepublish. 2023. "Basis Data Jurnal Ilmiah Dan Katalog Perpustakaan Digital."

Fauziah Yolviansyah, H, S. Wahyuni, and A Prabowo. 2025. "Pengaruh Supervisi Akademik Dan Iklim Kerja Terhadap Kinerja Guru Sekolah Dasar." Jurnal Pendidikan Dasar 14(1): 1-14.

Glickman, C. D, S. P Gordon, and J.M Ross-Gordon. 2017. Supervisi Dan Kepemimpinan Instruksional: Sebuah Pendekatan Pengembangan (Edisi Ke-9). Pearson.

Hidayat, M., A. Santoso, and S Rahayu. 2023. "Peran Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Dasar." Jurnal Pendidikan 9(2): 98-110. https://doi.org/10.70287/epistemic.v2i2.184

Mahdi, F., M. Arif, and A Rahman. 2023. "Pengaruh Supervisi Akademik Dan Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah Terhadap Kinerja Guru SMA." Jurnal Manajemen Sekolah 7(1): 40-55.

Mailani, S., M. Nazir, and R Zein. 2023. "Faktor-Faktor Yang Memengaruhi Mutu Pembelajaran Di Sekolah Dasar." Jurnal Pendidikan Indonesia 15(2): 120-35.

Muslih, M., N. Fadilah, and S Syahril. 2025. "Supervisi Akademik Humanistik Dalam Meningkatkan Kompetensi Profesional Guru." Jurnal Pendidikan dan Pengajaran 19(1): 77-90. https://doi.org/10.30998/rdje.v11i1.28863

Nadrah, N. 2023. "Pengaruh Supervisi Akademik Dan Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah Terhadap Kinerja Guru SMA Di Aceh Selatan." Jurnal Pendidikan Aceh 11(2): 56-67. https://doi.org/10.24127/poace.v3i1.3435

Pangestuti, D., and M. Mustofa. 2024. "Implementasi Supervisi Akademik Oleh Kepala Sekolah Untuk Meningkatkan Kompetensi Guru Di SMP Al Islam Kartasura." Jurnal Manajemen Pendidikan 10(2): 45-60.

Pratiwi, S., B. Santoso, and M. Muhardi. 2023. "Evaluasi Pelaksanaan Supervisi Akademik Di MTs Plus Sabilunnajah." Jurnal Supervisi Pendidikan 8(1): 15-29. https://doi.org/10.24246/j.jk.2023.v10.i2.p166-173

Purwaningsih, A., S. Lestari, and D Nugroho. 2020. "Implementasi Supervisi Akademik Untuk Meningkatkan Profesionalisme Guru." Jurnal Pendidikan Indonesia 11(3): 45-60.

Ridley, D. 2012. Tinjauan Pustaka: Panduan Langkah Demi Langkah Untuk Mahasiswa (Edisi Ke-2). SAGE Publications.

Rohmah, S. 2017. "Peran Supervisi Akademik Dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru." Jurnal Pendidikan 10(2): 77-85.

Sanoto, S., and K Prastania. 2022. "Korelasi Supervisi Kepala Sekolah Dengan Kompetensi Pedagogik Dan Profesional Guru Sekolah Dasar." Jurnal Pendidikan Dasar 11(1): 30-45. https://doi.org/10.22219/jp2sd.v10i1.20559

Soro, R., W Putri, and N. Damanik. 2024. "Peran Kepala Sekolah Dalam Supervisi Akademik Untuk Meningkatkan Mutu Pendidikan." Jurnal Kepemimpinan Pendidikan 6(1): 40-55.

Wati, F., D. Susanti, and E Rahayu. 2024. "Implementasi Akademik Dengan Metode Coaching Untuk Meningkatkan Kinerja Guru Di SD Negeri 21 SKP.G.SP.2 Emparu." Sintang . Jurnal Supervisi Pendidikan 9(1): 12-26. https://doi.org/10.31932/ve.v15i2.4094

Werong, E., R. Sari, and M Hilman. 2024. "Evaluasi Supervisi Akademik Oleh Kepala Sekolah Untuk Meningkatkan Kompetensi Pedagogik Guru Di SMP YPPK Bonaventura Sentani Papua." Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran 16(70-83).

Yulia, R., N. Fadli, and A. Rahman. 2022. "Analisis Kesenjangan Antara Teori Dan Praktik Supervisi Akademik Di Sekolah Dasar." supervisi Jurnal Penelitian Pendidikan 15(3): 255-70.

Yuliana, Y., and B Prasetyo. 2022. "Pemanfaatan Teknologi Dalam Supervisi Akademik Oleh Kepala Sekolah." Jurnal Teknologi Pendidikan 8(2): 45-58.

Yunus, M., and D Radjab. 2022. "Pengaruh Supervisi Akademik Kepala Sekolah Dan Profesionalisme Guru Terhadap Mutu Pembelajaran." Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar 9(1): 30-44.

Yusnidar, Y., B. Santoso, and M Yunus. 2024. "Kompetensi Supervisi Akademik Kepala Sekolah Berdasarkan Permendikbud No. 15 Tahun 2018." Jurnal Manajemen Pendidikan 12(1): 20-34.

Downloads

Published

2025-10-16