Integration of Career Guidance, Career Development, and Vocational High School Curriculum to Improve the Quality of Graduates Ready for Work
DOI:
https://doi.org/10.62951/ijeepa.v2i2.244Keywords:
Career Guidance, Career Development, SMK Curriculum, SMK Graduates, Work ReadinessAbstract
This study aims to analyze the integration between career guidance, career development, and the curriculum of Vocational High Schools (SMK) in an effort to improve the quality of graduates who are ready to work. Through a descriptive qualitative approach, data were collected from various literature sources and previous research. The results of the analysis indicate that the synergy between career guidance, career development, and relevant curriculum can improve the competence and work readiness of SMK graduates. The implementation of a structured career guidance program, the development of an industry-based curriculum, and collaboration with the business world/industry (DUDI) are the keys to achieving these goals.
References
Aini, Z. (2022). Strategi Guru Bimbingan dan Konseling dalam Pemberian Layanan Bimbingan Karir kepada Siswa Kelas XII di SMK Negeri 1 Al-Mubarkeya. Skripsi UIN Ar-Raniry. Diakses dari repository.ar-raniry.ac.id
Anwar, M. (2019). Hubungan Antara Bimbingan Karir dan Kesiapan Kerja Siswa SMK. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 3(2), 77-88. Diakses dari jurnal.unj.ac.id
Budiman, A. (2015). Hubungan Bimbingan Karir dengan Kemandirian Memilih Pendidikan Lanjutan pada Siswa Kelas XI SMK Negeri 1 Gorontalo. Laporan Penelitian Universitas Negeri Gorontalo.
Fitriani, D. (2022). Pengaruh Bimbingan Karir terhadap Pemilihan Jurusan Siswa SMK. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 7(3), 44-55. Diakses dari jurnal.unnes.ac.id
Hidayati, N., & Suyanto, W. (2021). Strategi Peningkatan Daya Saing SMK melalui Kemitraan dengan Dunia Usaha dan Dunia Industri. Jurnal Inspirasi Manajemen Pendidikan, 11(2), 123-135. Diakses dari ejournal.unesa.ac.id
Iskandar, A. (2020). Integrasi Kurikulum dan Bimbingan Karir dalam Meningkatkan Kompetensi Siswa SMK. Jurnal Pendidikan Vokasi, 10(2), 123-134. Diakses dari jurnal.unj.ac.id
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2017). Upaya Peningkatan Mutu Lulusan dan Strategi Pendanaan di SMK. Jakarta: Direktorat Pembinaan SMK. Diakses dari repositori.kemdikbud.go.id
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2018). Implementasi Revitalisasi SMK. Jakarta: Direktorat Pembinaan SMK. repositori.kemdikbud.go.id
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2019). Kebijakan Pengembangan SMK Berbasis Kompetensi. Jakarta: Direktorat Pembinaan SMK. Diakses dari repositori.kemdikbud.go.id
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2020). Panduan Pengembangan Kurikulum SMK. Jakarta: Direktorat Pembinaan SMK. Diakses dari repositori.kemdikbud.go.id
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2021). Strategi Peningkatan Kualitas Lulusan SMK. Jakarta: Direktorat Pembinaan SMK. Diakses dari repositori.kemdikbud.go.id
Lestari, A. (2019). Hubungan antara Bimbingan Karir dan Motivasi Belajar Siswa SMK. Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Pembelajaran, 5(1), 23-34. Diakses dari jurnal.unj.ac.id
Lestari, R. (2020). Implementasi Bimbingan Karir untuk Meningkatkan Kualitas Lulusan SMK. Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Pembelajaran, 4(2), 101-112. Diakses dari ejournal.unram.ac.id
Mulyadi, D. (2021). Peran Kurikulum dalam Meningkatkan Kualitas Lulusan SMK. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 8(2), 45-56. Diakses dari jurnal.unnes.ac.id
Nurhadi, H. (2018). Strategi Pengembangan Karir Siswa SMK melalui Pelatihan dan Magang. Jurnal Manajemen Pendidikan, 12(1), 15-28. Diakses dari jurnal.unnes.ac.id
Prasetyo, B. (2020). Inovasi Kurikulum SMK untuk Meningkatkan Kualitas Lulusan. Jurnal Pendidikan Vokasi, 9(1), 34-45. Diakses dari ejournal.unesa.ac.id
Pujiastuti, E. S., Fitri, S., & Hidayat, D. R. (2020). Pengembangan Program Bimbingan dan Konseling Karir Sekolah Menengah Kejuruan Model Employability Skill. INSIGHT: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 9(1), 11-20. Diakses dari journal.unj.ac.id
Purba, E. P. (2020). Manajemen Pengembangan Karir Siswa. Etheses IAIN Ponorogo. Diakses dari etheses.iainponorogo.ac.id
Rahmawati, N. (2020). Keterlibatan Industri dalam Pengembangan Kurikulum SMK. Jurnal Pendidikan Vokasi, 11(1), 55-66. Diakses dari ejournal.unesa.ac.id
Sari, D. P., & Rahman, A. (2019). Peran Bimbingan Karir dalam Meningkatkan Kesiapan Kerja Siswa SMK. Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Pembelajaran, 3(1), 45-56. Diakses dari jurnal.unlam.ac.id
Sari, R. (2021). Bimbingan Karir Berbasis Keterampilan untuk Siswa SMK. Jurnal Bimbingan dan Konseling, 10(1), 23-34. Diakses dari journal.unj.ac.id
Suharto, R. (2021). Model Integrasi Kurikulum dan Bimbingan Karir di SMK. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 10(2), 56-67. Diakses dari ejournal.unesa.ac.id
Supriyadi, S. (2022). Pengaruh Program Bimbingan Karir terhadap Kesiapan Kerja Siswa SMK. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 5(4), 89-100. Diakses dari ejournal.undiksha.ac.id
Widiastuti, S. (2021). Evaluasi Program Bimbingan Karir di SMK. Jurnal Manajemen Pendidikan, 14(2), 90-101. Diakses dari ejournal.unesa.ac.id
Widyastuti, A., & Setiawan, A. (2021). Model Bimbingan Karir Berbasis Kompetensi untuk Siswa SMK. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 6(3), 67-78. Diakses dari jurnal.unnes.ac.id
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 International Journal of Educational Evaluation and Policy Analysis

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.