Intrinsic Learning Motivation and Academic Achievement of Senior High School Students

Authors

  • Dinda Aulia Febriyanti Universitas Semarang
  • Evelyn Agusta Putri Universitas Semarang
  • Dewangga Alfa Bimantara Universitas Semarang

DOI:

https://doi.org/10.62951/ijeepa.v1i4.353

Keywords:

academic achievement, high school, intrinsic motivation, learning, psychology

Abstract

This study aims to examine the relationship between intrinsic learning motivation and academic achievement among high school students. The importance of this study lies in understanding how internal factors such as interest, curiosity, and self-determination can influence students' academic outcomes. Using a quantitative method, the study surveyed 120 students from various high schools in Semarang. The data were analyzed using Pearson correlation and regression analysis. The results indicated a significant positive relationship between intrinsic motivation and academic performance. These findings suggest the importance of nurturing intrinsic motivation as a pathway to improving academic outcomes.

 

References

Adi, W. P. (2016). Pengaruh motivasi belajar terhadap prestasi akademik siswa SMA Negeri 1 Bantul. Jurnal Pendidikan Indonesia, 5(2), 123–130.

Agustina, R., & Sudrajat, A. (2019). Strategi guru dalam meningkatkan motivasi belajar siswa. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 24(3), 341–348.

Alamsyah, F. (2021). Hubungan motivasi intrinsik dengan hasil belajar matematika pada siswa SMA. Jurnal Pendidikan Matematika, 12(1), 45–52.

Anjani, P. D., & Fitriyani, D. (2018). Pengaruh motivasi belajar terhadap prestasi akademik. Jurnal Psikologi Pendidikan, 7(1), 87–95.

Anwar, M., & Sari, I. K. (2020). Implementasi pembelajaran berbasis otonomi untuk meningkatkan motivasi intrinsik. Jurnal Pendidikan Humaniora, 8(2), 132–140.

Apriyanti, Y. (2017). Faktor-faktor yang mempengaruhi motivasi belajar siswa SMA. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 50(1), 59–66.

Arifin, Z. (2019). Penerapan teori Self-Determination dalam pembelajaran. Jurnal Psikologi Pendidikan dan Konseling, 5(2), 76–83.

Asmara, F. A. (2023). Pengaruh motivasi intrinsik terhadap prestasi akademik siswa. Jurnal Ilmu Pendidikan Indonesia, 9(1), 25–33.

Astuti, N. P., & Wijaya, A. (2018). Peran motivasi belajar pada prestasi akademik. Jurnal Pendidikan, 4(1), 11–19.

Ayu, P. K., & Sutrisno, H. (2015). Strategi guru dalam meningkatkan motivasi intrinsik siswa. Jurnal Pendidikan Guru, 10(2), 203–210.

Bahri, S. (2020). Motivasi belajar dan prestasi akademik siswa SMA. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 26(2), 198–205.

Basri, F., & Hidayat, R. (2019). Motivasi belajar dan hasil belajar IPA siswa. Jurnal Pendidikan Sains, 7(1), 34–42.

Budiman, A. (2021). Hubungan motivasi intrinsik dengan keterlibatan belajar. Jurnal Pendidikan Karakter, 11(2), 180–188.

Damanik, M. R. (2022). Pengaruh motivasi belajar terhadap nilai rapor. Jurnal Pendidikan Dasar, 13(1), 55–63.

Dewi, I. N. (2017). Faktor internal penentu prestasi akademik siswa. Jurnal Ilmiah Pendidikan, 5(2), 70–78.

Dianita, R., & Prasetyo, W. (2018). Peranan Self-Determination Theory dalam pembelajaran. Jurnal Psikologi, 12(1), 112–120.

Fadillah, R. (2020). Pengaruh motivasi intrinsik pada pembelajaran daring. Jurnal Pendidikan Indonesia, 8(2), 157–165.

Fauzi, M., & Anggraini, D. (2023). Strategi guru dalam menumbuhkan motivasi belajar. Jurnal Pendidikan Humaniora, 11(1), 93–101.

Fitriani, L. (2021). Motivasi belajar dan prestasi akademik di masa pandemi. Jurnal Psikologi Pendidikan, 10(2), 121–129.

Hadi, R. (2015). Hubungan motivasi belajar dengan prestasi siswa. Jurnal Pendidikan, 6(1), 45–52.

Handayani, E. (2017). Penerapan model pembelajaran aktif untuk meningkatkan motivasi belajar. Jurnal Pendidikan Guru, 9(2), 234–241.

Hartono, R. (2022). Pengaruh motivasi intrinsik dan ekstrinsik terhadap prestasi. Jurnal Pendidikan Indonesia, 10(1), 55–63.

Hasanah, U. (2019). Hubungan motivasi belajar dan kemandirian belajar. Jurnal Psikologi Pendidikan, 8(2), 102–110.

Hidayati, S. (2016). Faktor-faktor motivasi belajar siswa SMA. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 22(3), 289–296.

Indrawati, T. (2020). Pengaruh motivasi intrinsik terhadap prestasi IPA. Jurnal Pendidikan Sains, 9(1), 45–52.

Jannah, M. (2019). Motivasi intrinsik dan kinerja akademik. Jurnal Pendidikan, 8(2), 92–100.

Kurniawan, B. (2017). Self-Determination Theory dalam konteks Indonesia. Jurnal Psikologi Sosial, 5(1), 78–85.

Lestari, E. D. (2021). Motivasi belajar dan hasil belajar bahasa Inggris. Jurnal Pendidikan Bahasa, 7(2), 155–162.

Liana, N. (2022). Penerapan pendekatan humanistik pada pembelajaran. Jurnal Pendidikan Humaniora, 10(2), 145–153.

Maulana, R. (2018). Hubungan motivasi belajar dengan hasil belajar. Jurnal Pendidikan Dasar, 9(1), 70–77.

Mustofa, M. (2020). Pengaruh motivasi belajar intrinsik pada siswa SMA. Jurnal Psikologi Pendidikan, 9(2), 110–118.

Ningsih, D. (2023). Motivasi belajar pada masa pembelajaran hybrid. Jurnal Pendidikan Indonesia, 11(1), 45–52.

Nurhadi, A. (2016). Strategi pembelajaran untuk meningkatkan motivasi. Jurnal Pendidikan Guru, 8(1), 78–85.

Pertiwi, A. (2017). Faktor intrinsik penentu hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan Karakter, 7(1), 33–40.

Pratama, A. (2019). Pengaruh motivasi belajar terhadap nilai rapor siswa. Jurnal Pendidikan Dasar, 10(2), 92–99.

Puspitasari, T. (2021). Motivasi intrinsik dan strategi belajar mandiri. Jurnal Psikologi Pendidikan, 10(1), 67–74.

Rahmawati, E. (2015). Hubungan antara minat belajar dan prestasi akademik. Jurnal Pendidikan, 5(2), 55–62.

Rahayu, S. (2018). Peran guru dalam menumbuhkan motivasi intrinsik. Jurnal Pendidikan Humaniora, 6(2), 134–141.

Ramadhani, A. (2022). Motivasi belajar intrinsik siswa SMA di era digital. Jurnal Pendidikan Indonesia, 10(2), 176–184.

Rini, M. (2019). Analisis faktor-faktor motivasi belajar siswa. Jurnal Psikologi Pendidikan, 8(1), 45–52.

Sari, N. P. (2017). Pengaruh motivasi belajar pada prestasi akademik. Jurnal Pendidikan Dasar, 8(2), 110–117.

Sasmita, N. (2020). Implementasi Self-Determination Theory di sekolah. Jurnal Psikologi Sosial, 9(2), 145–153.

Siregar, D. (2023). Motivasi belajar siswa di masa pasca-pandemi. Jurnal Pendidikan Humaniora, 11(1), 60–68.

Sitorus, H. (2015). Hubungan motivasi dan hasil belajar siswa SMA. Jurnal Pendidikan Indonesia, 4(1), 55–62.

Sulastri, I. (2019). Peran orang tua dalam meningkatkan motivasi belajar. Jurnal Pendidikan Keluarga, 3(2), 45–52.

Suryani, A., & Wijaya, H. (2023). Motivasi belajar intrinsik di SMA Jawa Tengah. Jurnal Psikologi Pendidikan, 11(1), 78–86.

Syahrul, M. (2021). Pengaruh motivasi belajar intrinsik dan lingkungan belajar. Jurnal Pendidikan Humaniora, 9(1), 87–95.

Wulandari, R. (2020). Strategi menumbuhkan motivasi intrinsik siswa. Jurnal Pendidikan Guru, 12(2), 234–242.

Yulianti, D. (2018). Hubungan antara motivasi belajar dengan nilai ujian. Jurnal Pendidikan Dasar, 9(2), 145–152.

Zulkarnain, A. (2021). Motivasi intrinsik dan keterlibatan akademik. Jurnal Psikologi Pendidikan, 10(2), 157–164.

Downloads

Published

2024-10-30