Peluang dan Tantangan Implementasi Nilai-Nilai Pancasila melalui Pemanfaatan Microsoft Copilot dalam Pembelajaran di Era Digital

Authors

  • Muhammad Anggie Farizqi Prasadana Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
  • Farhan Akbar Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
  • St. Zahwa Universitas Sultan Ageng Tirtayasa

DOI:

https://doi.org/10.62951/ijsie.v1i2.17

Keywords:

Artificial Intelligence, digital era, Microsoft Copilot

Abstract

Currently, technology is experiencing rapid development, especially in the field of artificial intelligence (AI). One of the famous AIs is Microsoft Copilot. This artificial intelligence can be used to implement Pancasila values in learning. This research uses a qualitative research method of the literature study type. The results of the study show that there are opportunities and challenges in using Microsoft Copilot in the implementation of Pancasila values during the learning process in the digital era.

References

Afrizal. (2019). Metode Penelitian Kualitatif: Sebuah Upaya Mendukung Penggunaan Penelitian Kualitatif dalam Berbagai Disiplin Ilmu (1st ed.). Rajawali Pers.

Artificial Intelligence Market Size, Share, Growth Report 2030. (n.d.). Retrieved May 10, 2024, from https://www.grandviewresearch.com/industry-analysis/artificial-intelligence-ai-market

Azlina, N., Maharani, A., & Baedowi, M. S. (2021). Implementasi Nilai-Nilai Pancasila dalam Bidang Pendidikan sebagai Upaya Menghadapi Era Revolusi Industri 4.0. Indonesian Journal of Instructional Technology, 2(2), 39–52. http://journal.kurasinstitute.com/index.php/ijit

Fatimah, N., & Octaviani, D. (2023). Sejarah Pendidikan Indonesia Baru: Perkembangan Pembelajaran Sejarah Berbasis Artificial Intelligence (AI) 4.0. Jurnal Sejarah Indonesia, 6(2), 168–179. http://journal.unhas.ac.id/index.php/jsi

Kisno, K., Fatmawati, N., Rizqiyani, R., Kurniasih, S., & Ratnasari, E. M. (2023). Pemanfaatan Teknologi Artificial Intelligences (AI) sebagai Respon Positif Mahasiswa PIAUD dalam Kreativitas Pembelajaran dan Transformasi Digital. IJIGAEd: Indonesian Journal of Islamic Golden Age Education, 4(1), 44–56. https://doi.org/10.32332/ijigaed.v4i1.7878

Laitabun, M. H. B., & Saingo, Y. A. (2023). Nilai Pancasila sebagai Standar Berperilaku di Era Disrupsi Digitalisasi. ULIL ALBAB: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 3(1), 12–22.

Mambu, J. G. Z., Pitra, D. H., Ilmi, A. R. M., Nugroho, W., Leuwol, N. V., & Saputra, A. M. A. (2023). Pemanfaatan Teknologi Artificial Intelligence (AI) Dalam Menghadapi Tantangan Mengajar Guru di Era Digital. Journal on Education, 06(01), 2689–2698.

Microsoft removes Bing waiting list and adds chat history. (n.d.). Retrieved May 12, 2024, from https://www.cnbc.com/2023/05/04/microsoft-removes-bing-waiting-list-and-adds-chat-history.html

Microsoft unveils AI office Copilot in fast-moving race with Google | Reuters. (n.d.). Retrieved May 12, 2024, from https://www.reuters.com/technology/microsoft-unveils-ai-its-office-suite-increased-competition-with-google-2023-03-16/

Okra, R., Musril, H. A., Derta, S., Yuspita, Y. E., Jasmienti, J., Alamsyah, Y., Tanjung, R. N., & Putra, M. A. (2023). Pemanfaatan Aplikasi AI dalam Meningkatkan Kompetensi Guru KKG PAI Kecamatan Baso. Jurnal Dedikasia: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(2), 136–145. https://doi.org/10.30983/dedikasia.v3i2.8085

Overview of Copilot | Microsoft Learn. (n.d.). Retrieved May 12, 2024, from https://learn.microsoft.com/en-us/copilot/overview

Ronsumbre, S., Rukmawati, T., Sumarsono, A., & Waremra, R. S. (2023). Pembelajaran Digital Dengan Kecerdasan Buatan (AI): Korelasi AI Terhadap Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Educatio, 9(3), 1464–1474. https://doi.org/10.31949/educatio.v9i3.5761

Susilo, A., & Sofiarini, A. (2020). Peran Guru Sejarah dalam Pemanfaatan Inovasi Media Pembelajaran. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 4(2), 79–93. http://journal.univetbantara.ac.id/index.php/komdik

Published

2024-05-27

How to Cite

Muhammad Anggie Farizqi Prasadana, Farhan Akbar, & St. Zahwa. (2024). Peluang dan Tantangan Implementasi Nilai-Nilai Pancasila melalui Pemanfaatan Microsoft Copilot dalam Pembelajaran di Era Digital. International Journal of Studies in International Education, 1(2), 11–18. https://doi.org/10.62951/ijsie.v1i2.17